Vernieuwde variant Repair Café Plus bij MindUp

Geplaatst op 11 februari 2016

Stichting Repair Café voegt een nieuw product aan haar aanbod toe: via Repaircafe.org is nu ook een startpakket beschikbaar voor het opstarten van een zogeheten Repair Café Plus. Net als het 'gewone' Repair Café is dat een repareerbijeenkomst voor en door buurtgenoten, maar dan met bijzondere aandacht voor vrijwilligers uit specifieke doelgroepen, zoals: mensen met een psychiatrische aandoening, niet-aangeboren hersenletsel of een lichamelijke beperking.

"Ook in deze groepen zitten mensen met nuttige reparatiekennis", vertelt Martine Postma van Stichting Repair Café. "Zij kunnen met een paar kleine aanpassingen vaak uitstekend meedraaien in het Repair Café. In het nieuwe startpakket hebben we op een rijtje gezet welke dat zijn, en waar je verder op moet letten als je een Repair Café gaat organiseren met deze doelgroepen." Het draaiboek kan worden gebruikt door welzijnsinstellingen, zorginstellingen, cliënten met een zorgindicatie en reguliere vrijwilligers die met elkaar willen samenwerken.

Samenwerking Timpaan Welzijn, Noorderbrug en MindUp
Het Repair Café Plus is ontstaan in Friesland. Aanleiding waren hervormingen in de zorg. Zorginstellingen De Noorderbrug en MindUp en welzijnsstichting Timpaan Welzijn, alle o.a. gevestigd in Sneek, zochten een manier om voor hun doelgroep activiteiten op het gebied van dagbesteding te organiseren, buiten het reguliere circuit.  In Sneek is er in samenwerking met cliënten een vorm gevonden die aansluit bij de wensen van de doelgroep.

Iets doen voor een ander
Projectleider Martha Heijenk: "Onze doelgroep wil niet alleen worden gezien als cliënt, maar ook als mensen die iets kunnen betekenen voor een ander. In het Repair Café kan dat." Heijenk heeft vrijwilligers in het Repair Café Plus zien opbloeien. "Sommigen kregen zelfs zo veel zelfvertrouwen dat ze ook andere problemen gingen aanpakken, zoals schulden.”

Dit succes was voor de initiatiefnemers aanleiding om Stichting Repair Café te benaderen met het voorstel om gezamenlijk een speciaal handboek voor dit type Repair Café op te stellen. Heijenk: "Ik denk dat heel veel organisaties op deze manier een mooie en zinvolle activiteit kunnen neerzetten." Martine Postma: "Met dit nieuwe handboek kunnen we nog meer mensen betrekken bij het Repair Café. Dat is goed voor de buurt én voor het milieu."

« Naar overzicht

Kruimelpad

Op hierarchische volgorde, het laatste element is de huidige pagina